söndag 17 juli 2011

Hemmalekar och otäckt bad.....

Yanni är tebaks.....

Inte skrivit på nån dag....det har vatt rätt lugnt här.....matte har vatt riktigt kass i ryggen...
DCI roar sig med att hålla koll på dom små...dom kryper på honom och han bara njuter....
Jag är själv impad av att han är så aktsam med dom.....

Gissa och jag löper ju med så lite koll har han där med :))) särskilt på Gissa...jag morrar :)
Matte har haft lite dåligt samvete för att vi inte gjort så mkt kul....så hon tog fram träleksakerna !!!!!
Dom är SÅ KUL !!!
Matte stoppar godis i och vi får leta och nosa.....

Men bara en vovve åt gången...svårt att vänta på sin  tur och matte kör efter ålder....så jag först !!!!
Hon köpte två stycken i Wien när hon var där och dom är svåra...man ska dra i ett snöre så skivan dras ut och godiset trillar ner till nästa nivå...och likadant på den...sen ramlar det ut i botten....
Den fick jag klura länge på innan jag fattade tekniken....och när jag väl fattar så gick det av bara farten...

Vi tränade 3 gånger med den sen bytte hon till den andra....där ska man putta en spak uppåt med nosen så kommer det ut godis....klurig den med.....men jag lyckades....

Sen vatt det DCI's tur...han fick lite lättare grejer att lösa....en kub där man ska lyfta en träbit pch släppa ner i ett hål så kommer det godis....han är jätteduktig på detta....sen fick han snurran med hål och olika nivåer....den tycker han bäst om....
.
Lilla Gissa fick börja med den lättaste....en platta med skjutbara "lock"...med godis under.....
Detta var första gången hon såg en sån leksak ...här iallafall....tog lite mera tid för henne att fatta ...för hon var så ivrig och kunde inte samla ihop sig och jobba med nos och tassar......men med lite tålamod från matte så gick det....
Sen fick hon prova en som snurrar med godis i hålen....den vatt enklare nu när hon fattat tekniken och vitsen med denna lek..
.
Matte är ju med hela tiden och styr upp det...dom två som väntar gnölar och piper...då
 ligger vi en bit ifrån och bara väntar....
Detta är en sån trevlig lek och vi har 7 olika träleksaker att variera med...

För oss är detta lika mycket värt som en långrunda i skogen !!!!
Man får jobba med nos, tassar och hjärna.....
Och matte tränar samtidigt sitt ledarskap på ett positivt sätt.....
Man får inte börja förrän matte säger det och vid påfyllning av godis får man oxå vänta...
.
Så dom riktigt kassa dagarna kan bli riktigt trevliga...jag älskar ju att jobba med matte...var det än är vi gör..Tror att DCI och Gissa håller med fullt ut !!!!!

Vi vatt även iväg en sväng i skogen igår...matte fick ett inte så kul samtal och blev lite ledsen...och då är det bra att knata omkring i skogen och rensa sina tankar...och vi sprang som fan!!!!
Ca en timme blev det !!! Härligt att få rasa av sig riktigt.....jag som är en rapporthund med !!!
Fatta att Gissa är nästan lika snabb som mig...men bara nästan....och DCI springer man ju
lätt ifrån :))

Matte spanade som vanligt efter svampar men inga fynd....
Och efter hand så blev hon gamla vanliga matte igen...Kastade några pinnar åt oss med....
Vi vatt bra trötta när vi kom tillbaks till bilen...och vatten var inte helt fel heller....

Väl hemma igen så tog vi det lilla lugna, tuggade lite ben och så....
senare på kvällen följde vi med matte till ICAMaxi för hon skulle ha nått gott!!!
Smaskmatte !!
Det stog två uppbunda vovvar och skällde hela tiden och när matte kom ut så såg hon att hanen hade trasslat in sig illa i kopplet....folk stog och glodde men gjorde inget !!! Så matte stegade fram, bestämt och säkert...bjöd på godis och trasslade ur honom utan problem..och det var ingen liten vovve...det var en grandiskorsning....han satte tassarna på bröstet på matte för mer godis :)))

Folk glodde och trodde det vatt hennes vovvar....NEJ det var det inte och så sa hon :Mina skäller inte på folk och skulle aldrig bindas upp framför ICAMaxi.....ville bara inte att hanen skulle skada sig illa.....

Hon fick beröm för sitt mod att gå fram så...men hon kan ju läsa av hundar så bra och ansåg dom inte som farliga...bara glada och godissugna....
Vi åkte innan ägaren kom...tyvärr...för matte hade viljat berätta att hon vatt framme bara för att hjälpa till...

Resten av kvällen vatt lugn...vi la oss tidigt och matte somnade väl runt 23.00tiden....hon gosade med Gissa länge...lite avis där....
Pillade även på katterna ...avis där med

Men efter en stund fick jag med plats i sängen ...PÅ MADRASSEN M !!!!.
Jag fick ligga där hela natten !!!!! Vid mattes fotända !!
DCI och Gissa låg redan på andra halvan med några katter......

Idag vaknade vi tidigt ...fick frukost och rastades....matte ville som vanligt sova lite till så vi intog bingen igen...
Vid 9.00 vatt hon vaken igen och mådde bra....

Hon tycker jag fäller så förbaskat mycket...och vad ska JAG göra åt det då ?????
Hon kammade och borstade och det bra yrde päls.....
Då kommer hon på en BRA idé.....BADA !!!!

Jag flydde fältet...jag gillar inte att bada inne med shampo och sånt.....
man luktar gott efteråt säger matte....NOT....man luktar parfym ...jag vill lukta HUND!!!!
medan matte fixade i badrummet funderade jag på ett bra gömställe ute...
Under huset eller borta bakom rastgården.....hummmm.....

Men jag hann inte så långt....matte sa BESTÄMT....KOM HIT !!!!
Lydig som jag är så kommer jag ju.....superlurad !!!!
Jag larvade mig in och hoppade själv i badkaret...vet att det inte är nån mening att jävlas just vid detta tillfälle....

Matte blötte mig noga och jag skakade mig givetvis.....BLÖT MATTE....hihihi....
Mera vatten och så kommer schampo....hu....matte masserade in det riktigt noga...
Drog min stackars päls på alla håll...det lossnade en hel del....skakade mig igen....
SCHAMONERAD MATTE !!!!!!!

Hon mumlade nått om stå stilla...och inte skaka.....men jag fattar inget av det....
Ursköljningdax...det bästa av allt för då är det snart klart
Mera vatten och nu löddrade det ordentligt och ett nytt skak kom...matte svor.....
NU vatt matte lika blöt och löddrig som jag...hehehe....

Det tog lite tid att få bort allt schampo men tillslut vatt matte nöjd
Hon tog fram sin nya hundhanduk hon köpte på en marknad....en typ av Plutoduk fast mkt större....
Funkade SÅ bra...jag blev relativt torr och fick hoppa ur...skakar mig igen...vid kattmaten ..hehehe

Väl ute rullade jag mig i gräset en sväng och matte bara suckade......
Sen vatt det dax att bli kammad igen och nu har jag knappt nån päls kvar....och jag LIGGER I
MATTES SÄNG och tjurar !!!!!!


                                             Yanni the wet and clean BOSS !!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar