lördag 24 december 2011

Jul och en massa mat....

Hejhopp igen alla mina fans !!!

Vi har sen sist fått en massa prommisar och Gissa och Sinja fick tilloch med gå i stan...medan jag och DCI fick stå i rastgården :(        Skitorättvist !!!!!

Även julen har passaret...iallafall julafton som vi som vanligt tillbringade i Broakulla med gammelhusse och gammelmatte...

Och i år är vi 4 tokiga vovvar som skulle vara med...så många har inte vatt med på en gång innan...
Matte hade ett system på inslussning för att vi inte skulle riva huset :)
Matte hade även tänkt tatt med Liten Burma som brukar följa med dit med backade på det då det hade blitt jobbigt för honom med alla glada vovvar!!!

Vi kom dit vid 10.30 tiden på fredagen...ja, vi firade en dag förtidigt :)
Matte hade tatt med en massa leksaker och tuggben så vi kunde gå lös på dom
istället för inredningen :) 
Först gick hon in med allt det sen fick jag komma in och hälsa...detta gjorde jag högljutt och med besked...
Jag fjollade omkring och var fjantig i ca 10 minter sen vatt det DCI´s tur...han kommer in och är lugn och fin...letar efter katten utan framgång och la sig sen och SOV !!!!

Gissa stod på tur och hon har inte varit där innan så hon vatt extra fjollig och försökte krypa under skinnet på dom...hon fjollade sig i en 10 minuter hon med ;)

Kvar vatt racerråttan Sinja som gjorde stor succé....hon skötte sig med fint i hälsningsproceduren och matte vatt nöjd med oss !!!!

Det blev en massa snack, skratt  och glögg innan maten...MATEN !!!!...vad jag har längtat !!!
Vi vatt otåliga och försökte vara med och laga till den men då sa matte LIGG !!!
Och vi stöp på mattan..iallafall tre av oss...lilla Sinja kan ju inte ligga stilla så länge ännu..men till mattes stora förvåning låg vi faktiskt stilla och väntade och väntade....

När dom sen började duka fram fick DCI nog och smög till bordet och grabbade julskinkan på 3kg...ett fullbett, som matte förfärat sa !!!
Gammelhusse fick loss den och julen vatt räddad...för denna gång !!!
Trodde ni ja!!!
DCI stal det han kom över och det vatt även köttkorvens tur lite senare men den hann han svälja :)) Supersnattaren !!!
Så DCI fick ligga ute i hallen istället...mkt längre från bordet...
Och matte trodde Gissa skulle bli det STORA problemet..hehehehe...

När allt väl vatt framme så slog dom sig till bords..i ett annat rum...
Hur smart vatt det då ???
Gissa for som en oljad blixt ut och fick tag i brödet och några ägg på gräddbädden !!
Jag bara suckade...jag skulle ju aldrig få för mig att stjäla mat...tror jag :))

Med oss alla tre liggandes på mattan i storarummet kunde dom fortsätta glufsa i sig !!!
DCI försökte tigga av matte-NEJ, av gammelhusse-NEJ och av gammelmatte-JAAAAAAAA !!!
Kan han så kan jag och Gissa...sen vatt tiggdregeltävlingen igång för fullt...
Vi fick det ena efter det andra bjudet på gaffel...även Sinja som bara fick nosen över
kanten på bordet :))
Matte muttrade nått om : Springa uppe hela natten med kassa magar, diarré och magont...

Nu vatt vi ganska mätta redan med då kommer det jag har väntat på JULTALLRIKEN !!!
Tre tallrika gjorde gammelmatte iordning..Sinja fick bara lite rester och förästen hade hon somnat under bordet :)
Och vi fick JÄTTEMYCKET av allt !!!!
Vi gluffsade i oss och smaskade på...matte fotade som vanligt ritualen :))
Sinja sov som sagt men matte satte ner hennes talltik vid nosen och hon liksom nosdade sig i mate i sömnen :)) även här vatt kameran framme !!!
NU vatt vi trökmätta och somnade allihopa vid matbordet där snacket fortsatte om ditt och datt !!

En timme senare vatt det dax för en julprommis...matte hade glömt våra halsband hemma :)) men hittade två i bilen och jag fick på mig selen till bältet...
Sinja hade sitt på...
Så nu schavade vi iväg över byn...matte med mig; Gissa och DCI och Ann-britt med lilla Sinja...
Och vi skötte oss jättefint och vi träffade nån som ville hälsa och vatt förundrad över hur man kunde gå med så många stora hundar utan att åka kana efter.... Matte svarade trevligt att det kallas samspel med flocken och har man ett bra samspel så ser det ut så här...
Vi hade då satt och och väntade på att gå vidare...fick varsin klapp av denna okända trevliga person och traskade hemåt igen...

En stunds vila till sen kom efterätten Ris ala Manta...mattes stora favorit, med apelsiner till !!! Dregelfaktorn vatt hög och vi fick smaka jättemycket där med..i varsin liten tallrik.. Gissa trodde inte sina ögon och sög liksom i sig det.
Och jag bara älskar apelsiner med !!!

Det närmade sig hemfärd och nu vatt vi så dästa så vi bara låg i en stor hög på golvet och suckade av välbehag !!
Matte tittade lite oroligt på oss och undrade än en gång om våra magar fixade detta... kan dock berätta att det gjorde dom...inget spring inatt pga oss iallafall :)

Matte körde även hem gammelhusse till Linneryd och sen hem...
Väl hemma fick katterna lite extra smaskig mat och varsin julkram och puss av matte sen så intog vi sängen och reste oss inte förrän i morse...såäven lilla Sinja !!!!
Dock inte matte som vankat lite inatt...

Idag fick vi våra julklappar av matte på morgonen...stora megaben...så vi har tuggat hela dagen nu.. Matte har vatt helt sängliggande för ryggens skull men vi har haft en kanonmysig dag i sängen!!!
Vi har legat och kelat med både matte och alla våra mysiga katter!!!

Och matte tyckte jättemycket om den fina lampan jag köpte till henne från oss alla
djur här på Zooet !!
Hon blev glad för alla sina julklappar ska jag väl säga,
men VÅR vatt BÄST och FINAST..tycker jag !!!!
Så nu vatt denna jul över för oss på Sibbamåla Zoo detta år och vi längtar redan till nästa år .......

PS; jag började även att löpa igår med som en extra
julklapp till matte ;))))) DS

Yanni the real BOSS !!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar